Free Rainbow Graphics - http://www.myrainbowtext.com

على الزراعية







*

على الزراعية

*



*

*
على الزراعية يارب أقابل حبيبى

*
على الزراعية أنا شفت بختى ونصيبى

*
سافر ورسملى الغربة بكفى وطريقى

*
سلم على عيني بيلم دمعة حنيني

*
سلم على كتفى يحلم بيوم ما يجيني

*
غير ان من شجرى لا يسند ضهرى فى غيابه

*
وحلف قمره يسهر على بابى يواسيني

*
على الزراعية يارب أقابل حبيبى

*
على الزراعية أنا شفت بختي ونصيبى

*
جاني مكتوبه ويشين ما خط وشكالى

*
قامت العركة وأخوكي واقف قصادي

*
والبندقية بكعب لون الحدادي

*
شيعت طيرى يداوي جرحه ويجيبه

*
بإديهم صابوه بارود ونار الأعادي

*
على الزراعية يارب أقابل حبيبى

*
على الزراعية أنا شفت بختي ونصيبى

*
خوفى يضيع رمشى إللى فى منديله ليالى

*
خوفى ما تسلمشى جدران دوارنا العالى

*
من العتمة تسعي تلف قلب السواقى

*
ندرت نفسى للتوت وقمح الرحاية

*
جاني يضحكلى يتوضى قلبه فى دارى

*
على الزراعية يارب أقابل حبيبى

*

على الزراعية أنا شفت بختى ونصيبى





على الزراعية



على الزراعية يارب أقابل حبيبى

على الزراعية أنا شفت بختى ونصيبى

سافر ورسملى الغربة بكفى وطريقى

سلم على عيني بيلم دمعة حنيني

سلم على كتفى يحلم بيوم ما يجيني

غير ان من شجرى لا يسند ضهرى فى غيابه

وحلف قمره يسهر على بابى يواسيني

على الزراعية يارب أقابل حبيبى

على الزراعية أنا شفت بختي ونصيبى

جاني مكتوبه ويشين ما خط وشكالى

قامت العركة وأخوكي واقف قصادي

والبندقية بكعب لون الحدادي

شيعت طيرى يداوي جرحه ويجيبه

بإديهم صابوه بارود ونار الأعادي

على الزراعية يارب أقابل حبيبى

على الزراعية أنا شفت بختي ونصيبى

خوفى يضيع رمشى إللى فى منديله ليالى

خوفى ما تسلمشى جدران دوارنا العالى

من العتمة تسعي تلف قلب السواقى

ندرت نفسى للتوت وقمح الرحاية

جاني يضحكلى يتوضى قلبه فى دارى

على الزراعية يارب أقابل حبيبى

على الزراعية أنا شفت بختى ونصيبى

قصيدة (على الزراعية) نُشرت للشاعرة ولاء عزت فى موقع دنيا الرأى رابط :http://pulpit.alwatanvoice.com/content-197537.html