Free Rainbow Graphics - http://www.myrainbowtext.com

غربة صياد






*
غربة صياد
*


*
*
مع إن السما واحدة
*
لاكن النجوم أبعد
*
ألوان يا قلم والورق
*
غير الرصاص يزهد
*
وشوش سجنه الملامح
*
تلاقيني عن رؤيتها
*
غُربتها بتحرق عنيه
*
كان بحر غير بحرى
*
لاكني قلت
*
كلها ميه ولله الملك
*
رميت بكفى شبكي
*
إللى ياما إصطاد
*
تقل الزمن والشبك
*
يا شمس الرزق دفيني
*
ضى الخير مزهزهلى
*
جنيت الصيده وبريقها
*
شاهد يا بحر إنك جاني
*
مليت شباكي الطيبة
*
بعيون سمك م البراني
*
ولأني واخد من أمي
*
الأصل وحسن النية
*
أنا قلت جايز هنا عيون السمك موصوفة
*
للقلب الرقيق تقويه
*
وإللى عنيه عتمه تحليه
*
دخلت سوق الغربة صبى
*
ف أدين مولديه
*
انده على عيون السمك
*
يا هدية بحركوا ليه
*
يا هدية بحركوا ليه
*
كل شارى يجيني
*
إللى يغضب ويسخر
*
إللى يبعد ويتحسر
*
وأنا للوعد مستنظر
*
شمس النهار جبرت
*
ولسه ما استفتحت
*
راجع يا سيدنا البحر قصدك فصيده جنيه
*
رميت الشبك والعشم
*
يارب حببوا فيه
*
عجبى أنا المفطوم على أد قوت اليوم
*
البحر جف عن حلقى
*
" يا غربه شحيحه إستحى
*
يا غربه شحيحة إستحى أنا الكريم ضيفك
*
فدارى نخلة ضلها
*
يُبلى النهار ويعجل بليل صحاريكي
*
فدارى تكعيبه عنب تسكر لياليكي
*
أنا قامتى ما تنحني لو ينكسر ضهرى
*
جدرك فى إيدي شواشى
*
أنا إللى العزم من ضهرى "
*
وزي الجنازة ما تكمل بتوب إسود وندابه
*
كملتي يا غربة ترحيب
*
بوقفة عصبجي خواجه
*
لا ليا حاجه إليه
*
ولا له عندي حاجه
*
بادر وعلا الصوت
*
يرمي الكلام والجته
*
أنا صبر نفسى قليل
*
ونفس صبرى عليل
*
يا جدع إإسر شرك
*
معروفى يإسر عُمرك
*
زاد التعدي وتموا
*
خلايق فى الحال إتلموا
*
وكل حي ترك همّه
*
بنظرة وكلمة شارك
*
والكلمة للغريب ديماً
*
مهما رقت قاسيه
*
محوطه الجرح بالصبار
*
على المرار راسيه
*
الأوله لا
*
ملعون يا اللى غربت النيل عن حضن شطئانه
*
والثانيه لا
*
راجع أطرح عيال تصلى للحق قبل أدانه
*
والثالثه لا
*
ثابت عليها ولو يِِحْبىِ الجبل تحت سلطانه




غربة صياد

مع إن السما واحدة

لاكن النجوم أبعد

ألوان يا قلم والورق

غير الرصاص يزهد

وشوش سجنه الملامح

تلاقيني عن رؤيتها

غُربتها بتحرق عنيه

كان بحر غير بحرى

لاكني قلت

كلها ميه ولله الملك

رميت بكفى شبكي

إللى ياما إصطاد

تقل الزمن والشبك

يا شمس الرزق دفيني

ضى الخير مزهزهلى

جنيت الصيده وبريقها

شاهد يا بحر إنك جاني

مليت شباكي الطيبة

بعيون سمك م البراني

ولأني واخد من أمي

الأصل وحسن النية

أنا قلت جايز هنا عيون السمك موصوفة

للقلب الرقيق تقويه

وإللى عنيه عتمه تحليه

دخلت سوق الغربة صبى

ف أدين مولديه

انده على عيون السمك

يا هدية بحركوا ليه

يا هدية بحركوا ليه

كل شارى يجيني

إللى يغضب ويسخر

إللى يبعد ويتحسر

وأنا للوعد مستنظر

شمس النهار جبرت

ولسه ما استفتحت

راجع يا سيدنا البحر قصدك فصيده جنيه

رميت الشبك والعشم

يارب حببوا فيه

عجبى أنا المفطوم على أد قوت اليوم

البحر جف عن حلقى

" يا غربه شحيحه إستحى

يا غربه شحيحة إستحى أنا الكريم ضيفك

فدارى نخلة ضلها

يُبلى النهار ويعجل بليل صحاريكي

فدارى تكعيبه عنب تسكر لياليكي

أنا قامتى ما تنحني لو ينكسر ضهرى

جدرك فى إيدي شواشى

أنا إللى العزم من ضهرى "

وزي الجنازة ما تكمل بتوب إسود وندابه

كملتي يا غربة ترحيب

بوقفة عصبجي خواجه

لا ليا حاجه إليه

ولا له عندي حاجه

بادر وعلا الصوت

يرمي الكلام والجته

أنا صبر نفسى قليل

ونفس صبرى عليل

يا جدع إإسر شرك

معروفى يإسر عُمرك

زاد التعدي وتموا

خلايق فى الحال إتلموا

وكل حي ترك همّه

بنظرة وكلمة شارك

والكلمة للغريب ديماً

مهما رقت قاسيه

محوطه الجرح بالصبار

على المرار راسيه

الأوله لا

ملعون يا اللى غربت النيل عن حضن شطئانه

والثانيه لا

راجع أطرح عيال تصلى للحق قبل أدانه

والثالثه لا

ثابت عليها ولو يِِحْبىِ الجبل تحت سلطانه

قصيدى (غربة صياد) نُشرت للشاعرة ولاء عزت فى موقع دنيا الرأى رابط :http://pulpit.alwatanvoice.com/content-197443.html